Les meves 'apps'

Amb la revolució dels mòbils intel·ligents, avui en dia gairebé tothom sap de què parlo quan dic "apps", però és cert que no tothom està a l'última de les noves tecnologies i encara em miren estranyats davant certes frases. Ens referim a "apps" com a aplicacions per a mòbils, tot i que en informàtica ja es parlava molt abans d'una "app" com a mode abreujat d'una aplicació en general.

Avui us presento una llista que no pretén ser definitiva ni imprescindible, però es tracta d'una sèrie d'aplicacions per a mòbils intel·ligents i gratuïtes que em són de molta utilitat.
Les pròpies de Google
Els Androids ja en porten moltes d'elles per defecte, parlo del client per a correu electrònic de Gmail, el calendari, els contactes, Maps, Talk i un llarg etcètera. El principal avantatge d'aquestes aplicacions, i que són de dissenys funcionals i pràctics, és la sincronització automàtica amb les nostres comptes a Google, de manera que apart de facilitar-nos la feina, tenim tota l'informació associada a un servidor.

Xarxes socials i comunicació
Apart de Google Talk mencionat a dalt, el que ha revolucionat la comunicació via xat ha estat el famosíssim Whatsapp. Aquesta és una manera ràpida, fàcil, flexible i amb moltes opcions de compartició que tenim per comunicar-nos amb els contactes dels qui coneixem el número de telèfon. A més permet crear grups d'usuaris, però amb la pega que són limitats a 10 persones.

Però per descomptat, si parlem de xarxes socials, les estrelles són Facebook i Twitter; tenen les seves aplicacions pròpies, tot i que en el cas de l'última jo utilitzo TweetDeck, que em permet organitzar en columnes les llistes que vulgui i tenir-hi a varis usuaris.

So i audio
Ostres, ostres! Com es diu aquesta cançó que està sonant?Shazam. No em puc treure del cap aquesta cançó i no recordo de qui és! SoundHound. Són dos programes de reconeixement de cançons, graven un fragment d'uns 15 segons i ofereixen una llista de possibles resultats. El primer ho fa a partir de música origial: la ràdio, la tele... el segon és encara més divertit, ja que et grava cantant o taral·larejant a tu mateix.

Un parell d'aplicacions més relacionades amb l'audio i el so són gStrings, un afinador (que m'enamora que tingui la notació llatina, és a dir DO, RE, MI... enlloc de A, B, C...). I per a reproducció el BeyondPod, un gestor de podcast que és limitat en la seva versió gratuïta, però funciona molt bé.

Posicionament
Dins del propi Google Maps, tenim Navigation, un sistema de GPS que ens indica com arribar al lloc que desitgem. Per altra banda, i amb una finalitat més especifica tenim c:geo, que juntament amb el GPS Status ens serviran per anar a la recerca de Geoamagatalls. El primer és la pròpia aplicació de geocatxing, el segon un radar que ens ajudarà a trobar aquests petits tresors. Podeu descarregar-vos des d'aquí mateix l'app, amb un decodificador de QR:
Una altra app de posicionament i també relacionada amb una pàgina a internet, gairebé una també xarxa social m'atreviria a dir, és el RunKeeper. Una web on després de registrar-te, pots mantenir el registre de la teva activitat física introduint les activitats d'atletisme, ciclisme, caminar, etc... que hagis fet i hi podràs veure un seguiment. Si disposes de l'aplicació per al mòbil, aquesta registre les rutes i les afegeix al teu "FitnessFeed".

Entreteniment
D'apps d'oci i entreteniment n'hi ha a centenars. Jo vaig passar una temporada ben enganxada al Bubble buster, el típic joc de les bombolletes, fins que em vaig passar totes les pantalles. Actualment, causa furor l'Apalabrados, una versió mòbil del clàssic Scrabble, que permet jugar amb els teus amics o amb persones desconegudes a través d'una llista d'espera. Disposa d'uns quants idiomes, entre ells el Català.

Recentment anuncien per TV3 la aplicació per mòbil que permet veure els programes dels canals de la Televisió de Catalunya, i la veritat és que la he provat i funciona a la perfecció. Apart de l'aplicació oficial per veure la tele, teniu una sèrie d'aplicacions més relacionades amb els programes de l'emissora catalana. Com el Super 3 o el Gran Dictat. Ah! I si sou especialment fans de l'APM? buscant al Google Play trobareu un bon grapat d'aplicacions que reuneixen en botons els sons més famosos d'aquest programa.

Fotografia
Aquest camp mereixeria una entrada apart i tampoc ens acabaríem les aplicacions que hi ha, però en recomano un parell: Retro camera, permet fer les fotografies i donar-les-hi el format típic d'una sèrie de càmeres clàssiques, i Little photo que un cop feta la fotografia podem aplicar una bona diversitat de filtres i efectes. A més, us explicaré el meu secret... Quan tinc poca bateria, la càmera del mòbil no em deixa fer fotos per evitar el consum d'energia, i no puc canviar aquesta opció. Amb Little Photo em salto aquest control i sempre puc fer una foto d'emergència :)

Gestió
Per la gestió del mateix mòbil, tinc un parell d'eines que em resulten de gran utilitat. La primera és APNdroid, un simple botonet que em permet activar o desactivar en qualsevol moment el trànsit de dades 3G. Segurament en la configuració del mòbil també hi ha opcions semblants, però aquesta és directa i eficaç. Així quan vull desconnectar o prefereixo utilitzar una xarxa wi-fi sense por de "gastar" dades (la majoria de tarifes tenen limitada l'alta velocitat fins a cert consum) desactiva fàcilment.

EDICIÓ A 12/04/2012: APNdroid ha passat a ser de pagament. Me'n vaig adonar perquè em donava problemes i vaig decidir desinstal·lar-la. Problema, quan la vaig eliminar, el mòbil es va quedar en l'estat de no connexió, i encara que toqués la configuració, no podia aconseguir 3G sense WIFI. Així que la vaig tornar a buscar per canviar això i ja apareixia amb un preu. Solució, me'n vaig instal·lar un de similar, gratuit i encara més pràctic: ApnSwitch.

L'altra és ZDbox, aquesta em permet veure l'estat de la bateria, el consum de dades del mes, opcions per a no molestar, bloquejar aplicacions, desinstal·lar apps, netejar la memòria i matar processos que sovint corren sense el nostre coneixement i consumeixen recursos. Per colmo, puc moure les apps de la memòria del telèfon a la targeta i tot això agrupat en un panell. A més, té el genial detall que a la barra superior s'hi afegeix un numeret amb el % exacta de bateria que queda, que en el meu cas, no és una opció del sistema. Mireu aquí una entrada completíssima.Enllaç